• 9 Posts
  • 944 Comments
Joined 3 年前
cake
Cake day: 2023年6月12日

help-circle

  • Voor de auto ging ik uit van de nieuwprijs (die prijs ligt op €50.000,- !) en nam dan 60%.

    Oh haha, das nog veel geld. Als ik 2e hands denk, denk ik meestal tussen de 5000-8000 euro, maar met dat soort auto’s ben ik ook opgegroeid.

    Ik zie tegenwoordig vaak veel gevaarlijke tokkiebakken rondrijden, vooral Dodge Rams uit dat Amerikaanse wingewest (het VK), Jeeps, ofzo

    Ja, verschrikkelijk. Ironisch genoeg zijn dat ook vaak “patriotistische” mensen, maar er is niks minder Nederlands dan zo’n zuipend bakbeest.

    Ik vind het kul om de afschrijving mee te rekenen, die is alleen van belang als je die wagen wilt verkopen

    Reden dat ik het niet kul vind, is omdat als je een nieuwe moet kopen, je dat geld daarvoor dan moet hebben liggen. Als je alleen je huidige verkoopt, krijg je nooit eenzelfde weer terug (vooral niet als je daarvoor 30.000 hebt uitgegeven). Anders dan een macbook, is dat een flinkere hap geld. De meesten hebben zoiets niet op de plank liggen. Het is daarom wel handig om daarvoor wat achter de hand te hebben, dan is t niet zo’n klap.

    Ook vind ik dat het raamwerk bij veel mensen vertekend is. Het is niet het treinabonnement dat bovenop de auto komt, maar de (fossiele) auto die de last op reizigers is.

    Deels mee eens, maar als je voor je werk toch wel een auto moet hebben, dan is het er altijd bovenop. Das bij mij zo bijvoorbeeld. Het is voor mij een krankzinnige omweg om naar m’n werk te komen met OV (2 uur, als niet meer, ipv 30-40 minuten). Ik heb dan wel een weekend vrij abo, want ik ga wel veel liever met de trein, dus dat doe ik heerlijk in de weekenden. Maargoed, dat komt ook al slechter uit als je met meerderen bent. Een groeps/gezinsabo zou daarvoor wel ideaal zijn. Een typisch gezin van 4 met 2 kinderen boven de 11 betaalt flink wat aan abo kosten als ze allemaal dat hebben. Dan kan een auto al gauw uit.

    Parkeerkosten… op ,eigen’ terrein betaal je niet echt wat

    Op eigen terrein niet, maar genoeg huizen waarbij dat niet kan en je dus een eigen vergunning + bezoekersvergunning betaalt.

    Dan heb je dus per maand €714,- betaald. Eigenlijk flink duurder af dan OV.

    Voor 1 persoon wel ja.

    Is het anders geen idee om een „afschrijfvergoeding” aan te bieden?

    Klinkt leuk en zal vast helpen, maar dan subsidieer je eigenlijk als nog de autorijders. Daar hebben niet-autobezitters 0 profijt aan. Als je zoveel investeert kan je beter de tickets/abos goedkoper maken en nieuwe spoorlijnen aanleggen haha. Daar heeft iedereen wat aan.


    • Aanschafprijs auto van €30.000
    • Uitgaand van ruwweg 15.000 km in een jaar, benzinekosten per jaar: €1600. Zal nu wel bijna dubbel zoveel zijn, dus €3000. Ik ga uit van een olieschok 2.0, dus de prijs zal niet snel weer dalen. En zelfs als de prijs daalt, dan kan ik die prijs net zo goed aanhouden ivm. inflatie de komende jaren.
    • Jaarlijkse veiligheidskeuring: €50
    • Verzekering: €60 p/m

    Je mist de wegenbelasting, onderhoud, evt parkeerkosten (vergunning en kaartjes), evt wegenwacht abo. Als je het echt goed wil doen reken je ook nog afschrijving voor je auto.

    Echter: de meeste mensen die een auto kopen, doen dat niet nieuw. Dat wordt of geleased (is ook duur zat) of 2e hands gekocht. 2e hands zit je al gauw veel lager aan de prijs, vooral met een Aygo of Upje o.i.d… Zakelijke lease kan ook goedkoper uitpakken. Die rekensom gaat dus niet altijd op.

    Maar de reden dat men de aanschafprijs nooit meerekend, is omdat degenen die die rekensom maken, vaak al een auto hebben. Dat geld is al weg, en een treinabo komt daar nog bovenop. Ja, je kan je auto weer verkopen, maar niet voor dezelfde prijs (zeker niet als je nieuw gekocht hebt) en bij lease valt er niks te verkopen. Dan doe je de auto niet gauw weer weg.





  • Zo stelt de massaclaim idd, maar de voorbeelden/bewijzen over de price parity zijn sumier imo, of eigenlijk gewoon niet aanwezig in deze claim. Er zijn in de VS en VK rechtzaken die daar nog over lopen. Dat doet dit m.i. ook wat voorbarig overkomen… Uitgebreid artikel daarover: https://archive.is/90FYL

    Los van de 30% comissie, ik ben er eerlijk gezegd niet super overtuigd door. Rosen’s claim is het meest overtuigend, maar tegelijkertijd gebruikt de Humble Bundle store Steam keys voor de verkoop van games, en daar snap ik dat je price parity eist. Dat zelfs Epic er niks over wil zeggen vind ik frappant, aangezien die zo luid was bij Google en Apple.

    Mocht blijken dat het allemaal wel zo is, pak ze hard aan, maar voorlopig vind ik hun lootboxes veel problematischer.












  • Same, but I can think of a few reasons. I think part of the reason is that I can’t for the life of me understand why a hotel chain owner and family would be treated and revered like they’re royalty. They even have body guards as if their job makes them a target. That part seeps through the entire thing and it just doesn’t make sense to me.

    And then they do this vague thing where the dad puts some vague, barely explained conditions on where Kojo goes to school.

    It’s also a bit like “oh look how tough being rich as fuck is”.