

Voor de auto ging ik uit van de nieuwprijs (die prijs ligt op €50.000,- !) en nam dan 60%.
Oh haha, das nog veel geld. Als ik 2e hands denk, denk ik meestal tussen de 5000-8000 euro, maar met dat soort auto’s ben ik ook opgegroeid.
Ik zie tegenwoordig vaak veel gevaarlijke tokkiebakken rondrijden, vooral Dodge Rams uit dat Amerikaanse wingewest (het VK), Jeeps, ofzo
Ja, verschrikkelijk. Ironisch genoeg zijn dat ook vaak “patriotistische” mensen, maar er is niks minder Nederlands dan zo’n zuipend bakbeest.
Ik vind het kul om de afschrijving mee te rekenen, die is alleen van belang als je die wagen wilt verkopen
Reden dat ik het niet kul vind, is omdat als je een nieuwe moet kopen, je dat geld daarvoor dan moet hebben liggen. Als je alleen je huidige verkoopt, krijg je nooit eenzelfde weer terug (vooral niet als je daarvoor 30.000 hebt uitgegeven). Anders dan een macbook, is dat een flinkere hap geld. De meesten hebben zoiets niet op de plank liggen. Het is daarom wel handig om daarvoor wat achter de hand te hebben, dan is t niet zo’n klap.
Ook vind ik dat het raamwerk bij veel mensen vertekend is. Het is niet het treinabonnement dat bovenop de auto komt, maar de (fossiele) auto die de last op reizigers is.
Deels mee eens, maar als je voor je werk toch wel een auto moet hebben, dan is het er altijd bovenop. Das bij mij zo bijvoorbeeld. Het is voor mij een krankzinnige omweg om naar m’n werk te komen met OV (2 uur, als niet meer, ipv 30-40 minuten). Ik heb dan wel een weekend vrij abo, want ik ga wel veel liever met de trein, dus dat doe ik heerlijk in de weekenden. Maargoed, dat komt ook al slechter uit als je met meerderen bent. Een groeps/gezinsabo zou daarvoor wel ideaal zijn. Een typisch gezin van 4 met 2 kinderen boven de 11 betaalt flink wat aan abo kosten als ze allemaal dat hebben. Dan kan een auto al gauw uit.
Parkeerkosten… op ,eigen’ terrein betaal je niet echt wat
Op eigen terrein niet, maar genoeg huizen waarbij dat niet kan en je dus een eigen vergunning + bezoekersvergunning betaalt.
Dan heb je dus per maand €714,- betaald. Eigenlijk flink duurder af dan OV.
Voor 1 persoon wel ja.
Is het anders geen idee om een „afschrijfvergoeding” aan te bieden?
Klinkt leuk en zal vast helpen, maar dan subsidieer je eigenlijk als nog de autorijders. Daar hebben niet-autobezitters 0 profijt aan. Als je zoveel investeert kan je beter de tickets/abos goedkoper maken en nieuwe spoorlijnen aanleggen haha. Daar heeft iedereen wat aan.








Generally to my mother tongue, unless it’s more technical (wider support) or clearly machine translated